onsdag 26 mars 2008

Har jag rätt eller har jag rätt...

På Resumés hemsida kan man läsa idag om Coca Cola Zero. Tydligen är jag inte ensam om att tycka den är pinsam . Erk, Näringslivets Etiska Råd Mot könsdiskriminerande reklam, har fått in cirka åtta anmälningar enligt Jan Fager.
Hanna Sjöström på Coca Cola förklarar via Resume att, "Vi är medvetna om att filmen är provokativ men den vänder sig också till en väldigt tydlig målgrupp, det vill säga killar i åldern 18-29 år. Vi testar alla våra reklamfilmer väldigt noga innan och i det här fallet har målgruppen verkligen gillat filmen."
Det där utalandet gör ju allt bara mer pinsamt. Hur tror dom att män/pojkar ser på kvinnor och vilka ensamma stackar små pojkar har de testat reklamen på innan? Nä, skärpning.

Provokation kan va ett jätte bra sätt att få ut sin reklam på. Det finns ju alltid det gamla talesättet "all publicitet är bra publicitet" fast för att vinna mitt konsumtionshjärta behövs det lite mer än strippor och lösaktiga tjejer för att jag ska tycka det är en snygg povokation.
Om man ska provocera med könsroller så är det roligare och smartare om man driver emot bilden av könsrollerna. För när man har genomskådat en provokation så är den ju inte så provocerande längre. Och då har ju något gått snett.
Provokation är svårt och kan lätt slå tillbaka på en. Detär något som reklambyrån Grey Köpenhamn borde tänka på innan dom sätter sig ner och gnuggar deras geniknölar till nästa Coca Cola Zero reklam.


Bjuder på en bild från mitt senaste köp,
en Polaroidkamera. Var på Arkitektkopia igår och scannade in
ett par av mina bilder. Har tänkt att ha dem i framtida verk. Håll utkik.

1 kommentar:

christoffer sa...

yo måns! blogga är skiten! /kris