måndag 24 mars 2008

Egna tankar och ord



Är lite glad idag över att jag inte betalar min TV-licens. Brukar faktiskt ha lite dåligt samvete över att jag inte gör det för 99% av mitt tvtittande är på SVT. Så idag när det är Gudstjänst och de står och skriker att Jesus har uppstått igen så är det med lättnad som jag inte har sponsrat detta dravel. Lika nöjd är jag över att jag inte betalar kyrkoskatt och inte är döpt. Det sista är något som jag är riktigt stolt över att mina föräldrar inte gjorde. För dom ville inte stå och ljuga i kyrkan över att de skulle ge mig och min lillasyster en kristen uppväxt.
Min morfar, Lennart Bagger-Sjöbäck var en av de första i sverige att gå ut svenskakyrkan. Han gjorde det samma dag som det blev tillåtet att gå ur. Det gör mig stold i mitt ateistiska hjärta.
Dock tycker jag att religon och kyrkor är jätte interessant och vackert. Tycker det är jätte mysigt att gå in i gamla kyrkor och känna hur lugnt och fint det är. Synd bara att de utnyttjas till att sprida lögn och falska förhoppningar.

Såg förövrigt en bra dokumentär på Svt, Vackra Beirut. Man fick föja en fotograf/konstnär och hennes sätt att bearbeta sorgen efter Israels krig mot Hisbollagerillan för några år sedan. Hon hade gått runt och tagit kort på den värsta förödelsen och gjort det till sin kosnt nu efter kriget.
Men nu var det en annan sak som jag fastnade för. Hon hade en diskussion angående slöja eller burka. Konstnären ifråga var troende muslim men bar inte slöja. Hon tyckte att man kunde tolka det så i Koranen att man inte behövde det. En sak som slog mig var att det var en tjej som var med i diskussionen, hon bar slöja och förklarade att man inte kunde få jobb på grund av sin slöja, i Libanons huvudstad!
I alla fall, enligt konstnären så står det i Koranen att en kvinna ska klä sig anständigt. Och då är ju frågan, vem bestämmer vad som är anständigt. Jag tror att slöjan är en gammal tradition som inte har med islam att göra över huvudtaget. Utan att det bara har vävts in i religonen. Om man kollar på hur kvinnor klädde sig i sverige för över hundra årsedan så var det jätte populärt att ha sjal på huvudet. Sen så är det några "gubbar" som har bestämt för länge sen att det är burka eller sjöja som är antändigt för en kvinna. Själv håller jag på att det är upp till var och en om hur de anser vara anständigt.
Dagens religoner är ju som en lång viskningslek. Något har sagt något för flera tusen år sedan och det har blivit en sådan lång historia som nog inte ser ut ett dugg som den gjorde från första andetaget.


Inga kommentarer: