onsdag 19 mars 2008

Arbetsliv.

Sitter nu i skolan och slösurfar på Resume och Dagens Media. Det är med blandade känslor som man läser dagen profetior som spår reklambranschens mörkare tider. Dels för att jag ska ut och söka jobb snart och vill inte gå tillbaka till Arkitektkopia, det är mitt sista alternativ.
Fast jag kan inte låta bli att vara lite optimistisk tackvare mina 4 och ett halft år på Arkitektkopia så har jag en bra grund och vet hur arbetsflödet går till efter att ett jobb lämnar reklambyrån. Jag vet hur viktigt det är med bra original och vikten att kunna göra felfria PDF:er för att minska kostnaderna i alla leden. Så som sagt, det är med blandade känslor som man läser att Hundra reklambyrå i Göteborg låter var fjärde anstäld gå. Hörde via källor att alla originalare utom två fick gå och att dom ska lägga ut jobben hos frilans.
Frilans är något som jag skulle kunna tänka mig, har haft tankar länge om att registrera mig själv som ett företag. Har ju ett litet kontaktnät och skulle kunna köra prallellt medans man jobbar i börjar. Hade haft mitt företag nu om inte skatteverket inte hade vart så krångliga. Ska ta tjuren i hornen och göra ett nytt försök.


Fotot är från DN och är taget av Eugene Hoshiko.


Coca Cola Zero. Vilket jävla skämt. Ialla fall marknadsförings mässigt. Att Coca Cola är ett helvetes företag kan ju ingen sticka under stolen med. Dom har ju en historia som är blods befläckad och fyld av hemska beslut som har förstört livet för tusentals människor. Men det är inte det som jag ska gnälla över. Ja, jag dricker cola, ja, jag har nog givit dem mycket pengar via min konsumtion fast det är inte men helt bra sammvete ibland. Särskilt inte när man ser reklamer för Cola Zero. Denna dricka för oss "manliga" män som älskar lättfotade kvinnor och inte vill va med en kvinna.
Jag kan köpa deras koncept att Cola zero skulle va en "manlig" dricka. Men i deras senaste reklam "Break up as it should be" är bara pinsam. Här hoppar vi helt plöttsligt flera år bak i könsrollerna. Nästan till samma tidsålder som de flesta reklamerna som riktar sig åt städningsredskap. Jag är inte känslig men jag tycker att när man spelar på könsroller som de tror att vi killar tycker är "coolt" bara blir löjligt. Jag blir provocerad. Inte för att jag känner mig träffad utan för att det är så jävla löjligt. Eller finns det verkligen killar som tycker att det är "coolt" med reklamer där killen åker iväg på en motorcykel med en gäng strippor släpandes efter sig. Idioter är det i så fall som cola zero vänder sig till. Bättre borde de kunna.

Inga kommentarer: